W tej zakładce przedstawiamy relacje, dzielimy sie wrażeniami uczestników z wycieczek organizowanych w naszej szkole oraz zapraszamy do galeri zdjęć.


     Wycieczka klasy II c do Warszawy

W zeszły wtorek, tj. 26 listopada 2013 r, klasa 2c wraz w wychowawczyniami panią Elżbietą Łopatką i panią Katarzyną Lange, pojechała na wycieczkę do Łazienek Królewskich w Warszawie.

W planach mieliśmy obejrzenie trzech budynków wchodzących w skład pałacu oraz lekcję muzealną.
Około godziny siódmej trzydzieści, dwudziestoosobowa grupka zebrała się przed szkołą i pełna energii oraz chęci do zwiedzania wsiadła autokaru, który zawiózł nas na miejsce. Całe szczęście, mimo zapowiadanego deszczu ze śniegiem, Warszawa przywitała nas piękną, słoneczną pogodą, wprost idealną na zwiedzanie. Szybko poszliśmy na spotkanie z panią przewodnik, która na początku zaprowadziła nad do słynnego Pałacu na Wyspie. Jak oczarowani słuchaliśmy o znanych dziełach oraz ich twórcach. Najbardziej zapadły nam w pamięć posągi czterech najwybitniejszych polskich królów  (Kazimierza Wielkiego, Zygmunta Starego, Stefana Batorego, Jana lll Sobieskiego) oraz portret patrona naszej szkoły, biskupa Ignacego Krasickiego!
Następnie udaliśmy się do nie mniej znanego, Pałacu Myśliwieckiego, nad którego wejściem zostały umieszczone inicjały Józefa Poniatowskiego. Zobaczyliśmy tutaj wspaniale zachowane wnętrza, ozdobione licznymi malowidłami oraz popiersie Jana Kozietulskiego. Dowiedzieliśmy się również pewnej ciekawostki o pałacu: w 1958 roku odbyła się tutaj pierwsza rozmowa ambasadorów Chińskiej Republiki Ludowej i USA, będąca próbą negocjacji pomiędzy tymi państwami.
Zwieńczeniem naszego pobytu w Łazienkach była Stara Pomarańczarnia. Największe wrażenie wzbudził w nas Teatr Stanisławowski, którego autorem jest Dominik Merlini. Pani przewodnik opowiedziała nam jego barwną historię, po czym udaliśmy się nieco na dół, do sali wypełnionej posągami Marszałka Józefa Piłsudskiego, rzucającego na nas groźne spojrzenia ;)
Po wizycie w Łazienkach Królewskich nie mogło obyć się bez równie miłych odwiedzin Centrum Handlowego Janki, gdzie mogliśmy przekąsić coś pysznego i pobuszować trochę w sklepach.
Po zakończeniu tej części wycieczki, zadowoleni wróciliśmy do Skierniewic. Ten wypad z pewnością można uznać za udany!

Red. Gabi 2c


    Z Sejmu do Warszawskich Łazienek

Wczesnym rankiem 21.10.2013 roku uczniowie klasy IIIB I IIID wyruszyli na kolejną wycieczkę w tym półroczu. Celem była nasza piękna stolica – Warszawa, a dokładniej ulica Wiejska i znajdujący się tam gmach Sejmu RP.


Podróż jak zwykle minęła w miłej atmosferze i już o godzinie 10.45 po dokładnej kontroli mogliśmy przywitać się, z czekającym na nas przewodnikiem. Parę minut później, siedząc w loży dla publiczności, słuchaliśmy wykładu na temat historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu. Następnie obejrzeliśmy Salę Posiedzeń Senatu, w holu głównym zatrzymaliśmy się przy makiecie  kompleksu budynków sejmowych, przystanęliśmy przy tablicy upamiętniającej posłów II Rzeczpospolitej, którzy zginęli w czasie II wojny światowej oraz przy gablocie z laskami marszałkowskimi.   
Sejmowy gmach widzieliśmy tylko na ekranach telewizyjnych, natomiast teraz będąc w środku, mogliśmy porównać swoje wyobrażenia i wczuć się w jego atmosferę.  W czasie zwiedzania udało nam się spotkać wielu znanych polityków i innych osób , które na co dzień można zobaczyć w telewizji.
Za tę ciekawą lekcję WOS-u pragniemy podziękować panu posłowi Dariuszowi Selidze, dzięki któremu mogliśmy w niej uczestniczyć.    
Na zakończenie pobytu w Warszawie odwiedziliśmy jeszcze Królewskie Łazienki. Po krótkim spacerze, aczkolwiek pełnym wrażeń, wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Red. GA


Z WIZYTĄ W TEATRZE.

Dnia 3 października 2013 roku uczniowie klasy III B i III D wraz z opiekunkami wybrali się do Teatru Powszechnego w Łodzi na sztukę „ Boeing, Boeing”.


Sztuka okazała się strzałem w dziesiątkę. Temat wciąż aktualny ( życie towarzyskie młodego mężczyzny i jego trzech przeuroczych narzeczonych ), wartka akcja, dowcipne dialogi, aktorzy też niczego sobie.

Dopełnieniem całości była postać gospodyni, której pojawianie się na scenie i kwestie przez nią wypowiadane powodowały salwy śmiechu na widowni.

Wszystkim spektakl bardzo się podobał. Obejrzenie go na żywo dostarczyło wielu emocji,

szkoda tylko , że tak rzadko możemy uczestniczyć w takich lekcjach języka polskiego.

Po uczcie duchowej tradycyjnie udaliśmy się do Manufaktury, aby zadbać o coś dla ciała

i nasycić nasze żołądki.

Wyjazd udał się w 100%, a sztukę warto zobaczyć.

Red.GA


   Projekt "Media Diaries"

Pod koniec września wzięliśmy udział (III B) w pilotażowym projekcie „Media Diaries” realizowanym przez Komisję Europejską i we współpracy z Parlamentem Europejskim oraz siecią ACE.


Projekt miał na celu uzyskanie informacji o tym ile czasu dziennie młodzi ludzie poświęcają mediom i kulturze, jaki jest poziom ich wiedzy o mediach. Projekt miał pomóc wyłonić schematy i nawyki użytkowania mediów przez młodzież w wieku 15-17 lat.

Projekt realizowany był w dwóch etapach. W pierwszym etapie przez tydzień wypełnialiśmy umieszczone na stronie projektu on-line dzienniczki „Media Diaries”. Drugi etap był zarazem zwieńczeniem projektu- projekcja filmu „Il sono Li”.

   Dnia 1października 2013r. pojechaliśmy wraz z wychowawczynią p. Bożeną Szafrańska-Janik i p. Anną Hycak do Warszawy. W Iluzjonie Filmoteki Narodowej odbył się specjalny pokaz włoskiego filmu „Nazywam się Li” (reż. Andrea Segre). ) dla uczniów biorących udział w projekcie czyli dla nas oraz uczniów z Warszawy.  Po seansie odbyła się dyskusja o filmie. Otrzymaliśmy dzienniczki Media Diares. Zwiedziliśmy też kino Iluzjon i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Było to ciekawe doświadczenie. Mamy nadzieje, że weźmiemy udział kolejnych projektach
w jakich będzie brała udział Filmoteka Narodowa.

                                                                                             Uczennice i uczniowie klasy III B


    Klasy pierwsze w Częstochowie


     W słoneczny październikowy dzień dn. 08.10.2013r. 141 uczniów klas pierwszych naszego gimnazjum oraz 12 opiekunów wyjechało na duchowo-integracyjne spotkanie do Częstochowy, aby tam modlić się przed obrazem Czarnej Madonny i prosić o łaski na nowy etap nauki w gimnazjum.


Na pielgrzymim szlaku towarzyszyli nam ksiądz proboszcz Grzegorz Gołąb oraz dyrekcja naszej szkoły. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z miejscem związanym z patronem naszego gimnazjum bp. Ignacym Krasickim oraz zwiedzanie Jasnej Góry – największego ośrodka kultu Maryjnego w Polsce.
     Pielgrzymkę  rozpoczęliśmy nabożeństwo Drogi Krzyżowej na wałach jasnogórskich, gdzie młodzież modliła się przygotowanymi przez siebie rozważaniami Męki Pańskiej.
Centralnym punktem naszej integracji była Msza Święta w Kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej w intencji całej społeczności naszego gimnazjum. Podczas homilii młodzież usłyszała czym jest prawdziwa modlitwa i jakie znaczenie dla każdego człowieka ma poranna rozmowa z Bogiem.
Następnie zwiedziliśmy Bazylikę Narodzenia Maryi i Znalezienia Krzyża Świętego. Podziwialiśmy współczesne malarstwo Dudy Gracza przedstawiające   stacje Drogi Krzyżowej Pana Jezusa. Oprócz tego mogliśmy obejrzeć eksponaty w Muzeum 600-lecia, oraz wejść na wieżę widokową i zobaczyć panoramę Częstochowy. Na koniec młodzież mogła zaopatrzyć się w pamiątki związane z Jasną Górą.

 Red K. Lange



 Muzeum Powstania Warszawskiego

W dniu 29 kwietnia 2013r. byliśmy w Muzeum Powstania Warszawskiego . Poszukiwaliśmy materiałów do naszego projektu edukacyjnego - „Okupacja w Skierniewicach”. Spędziliśmy tam prawie trzy godziny, ale aby poznać muzeum dobrze trzeba, by chyba poświęcić cały tydzień.

Zwiedzanie Muzeum to podróż w czasie – od początków okupacji po czasy powojenne.

Gdy przyłoży się ucho do ściany z wyrytym symbolem Polski Walczącej można usłyszeć odgłosy walczącego miasta  - strzały, krzyki walczących, chrzęst gąsienic czołgów itp.

Zobaczyliśmy miski z Pawiaka, znalezione w gruzach niesławnego więzienia, powstańcze opaski – zniszczone, pocerowane, brudne. Wszystkie z wyjątkiem jednej……nieskazitelnie czystej, należącej do Mieczysława Fogga. Słynny przedwojenny artysta również brał udział w Powstaniu, ale nie uczestniczył w bezpośredniej walce. Fogg służył sprawie Powstania jak potrafił najlepiej – śpiewając dla żołnierzy i ludności cywilnej na barykadach, w szpitalach
i schronach.

            W jednej z sal wisi replika Liberatora pilotowanego przez Zbigniewa Szostaka, który latał z Włoch z pomocą dla walczącej Warszawy. 14 sierpnia Liberator wracający znad stolicy został zestrzelony nad Bochnią przez myśliwce Luftwaffe.

Posmakowaliśmy przejścia kanałami – tam naprawdę śmierdzi ściekami, a z głośników płyną odgłosy, jakie słyszeli przemieszczający się takimi drogami powstańcy.

Zwiedzając Muzeum zbieraliśmy kartki z kalendarza – po jednej na każdy dzień Powstania.

Obejrzeliśmy film „Miasto ruin”, który ukazuję zniszczoną stolicę.

Wizyta w Muzeum dała nam wyobrażenie o życiu w okupowanej Warszawie, wiedzę o małym sabotażu i dywersji. Zapoznaliśmy się ze strukturą Państwa Podziemnego i organizacją Szarych Szeregów. Wiedza ta ułatwi nam przygotowanie prezentacji do naszego projektu.

 

                                                           Uczniowie klasy II F

                                                           Kinga Krakowiak

                                                           Magdalena Majer

                                                           Marta Poniewierska

                                                           Olgierd Ulanowski

                                            opiekun Bożena Szafrańska-Janik


Wycieczka edukacyjna do Rogowa.

Wycieczka odbyła się w dniu 3 czerwca 2013 r., której uczestnikami byli uczniowie klas drugich (23osoby) i trzecich (17 osób), członkowie szkolnego koła LOP. Młodzież wzięła udział w lekcji biologii i zwiedziła Arboretum i Alpinarium.

         Tematem zajęć było: „Patrząc na liść”. Uczniowie utrwalili wiadomości o roli i budowie liścia, obserwowali aparaty szparkowe pod mikroskopem. W terenie zbierali liście o ciekawych kształtach i unerwieniu, a na koniec przeprowadzili doświadczenie, które miało na celu wykrycie barwników (karotenoidów i chlorofilu) występujących w tych organach.

        Kolejnym celem wycieczki było zwiedzanie Arboretum i Alpinarium. W Alpinarium gimnazjaliści mogli podziwiać niespotykane egzotyczne drzewa i rośliny naskalne oraz najbogatszą kolekcją klonów w Polsce. W Alpinarium młodzież poznała rośliny charakterystyczne dla obszarów górskich oraz ogród roślin chronionych. Dowiedzieli się, że jest to jeden z największych i najstarszych (1925r.) obiektów tego typu w Polsce.

       Wycieczki takie są bardzo pomocne w edukacji ekologiczno- przyrodniczej młodzieży, która w ten sposób może poznać przyrodę wszystkimi zmysłami oraz kształcić umiejętność obserwowania różnych ekosystemów.

Maria Klimiuk


 Klasy II a i II c nad morzem

Nadmorskie wspomnienia…

                21 maja 2013 roku klasy II a i II c opuściły szkolne mury, by z samego rana udać się w drogę nad morze – do Jastrzębiej Góry.

            W drodze udaliśmy się na Westerplatte, gdzie mogliśmy wspominać, jak dzielni Polacy odpierali ataki niemieckich żołnierzy podczas rozpoczęcia II Wojny Światowej.

            Kiedy dojechaliśmy do hotelu, z zapałem oglądaliśmy pokoje, w których mieliśmy mieszkać przez najbliższe 3 noce.

            Podczas kolejnych dni zwiedzaliśmy Trójmiasto.

Molo w Sopocie wywarło na nas ogromne wrażenie. Gdańsk zachwycił nas swym urokliwym rynkiem oraz interaktywnym Muzeem Morskim. W Gdyni zaś najbardziej spodobało nam się Muzeum Marynarki Wojennej. Ale nie… Nie jest to takie zwykłe, nudne muzeum. To muzeum statek. Zwiedzaliśmy okręt „ORP BŁYSKAWICA”.

            Zawitaliśmy także na Półwysep Helski. Tam mieliśmy okazję zobaczyć przepiękne nadmorskie krajobrazy. Nasi opiekunowie zafundowali nam także wizytę w fokarium. Ahh.. Patrząc na te urocze foki aż serce mięknie…

Po codziennych wyprawach wracaliśmy do hotelu koło godziny 18 na pyszną obiado – kolację. Po posiłku nikt nie miał ochoty odpoczywać. Każdy aktywnie spędzał czas wolny, często korzystając z boiska obok hotelu.

            Wycieczkę zakończyło ognisko oraz dyskoteka, na której świetnie bawili się wszyscy. Nawet nauczycielki.

            W drodze powrotnej odwiedziliśmy Malbork. Tam, dzięki przewodnikowi, magii tego miejsca oraz naszej wyobraźni, na czas zwiedzania, wcieliliśmy się w postacie rycerzy, którzy gospodarowali na tym zamku.

            Do Skierniewic dotarliśmy 24 maja 2013 roku o godzinie 20 w doskonałych nastrojach po udanej wycieczce.

 Gosia.



            Wycieczka  nad morze

                        7 maja 2013r. uczniowie z klas IIIa, IIIc i IIId wraz z opiekunami p.Kaczor i p.Mandziej pojechali na wycieczkę nad morze.

         O godz. 7.00 wyjechaliśmy ze Skierniewic. Po kilku godzinach podróży zatrzymaliśmy się w Szymbarku, w Centrum Edukacji i Kultury Regionu. Przewodnik opowiedział nam o kulturze kaszubskiej. Zobaczyliśmy m.in. najdłuższą deskę świata, dom Sybiraka, ale największą atrakcją był „Dom do góry nogami”. Po dwóch godzinach kontynuowaliśmy podróż. O godz. 19.00 dojechaliśmy do Władysławowa, do domu wczasowego „Irena”, gdzie byliśmy zakwaterowani.

             Następny dzień rozpoczęliśmy wycieczką na półwysep helski. W drodze na Hel przewodnik opowiadał nam ciekawostki i legendy o miejscowościach, które mijaliśmy. Na helu najpierw poszliśmy do Helskiego Fokarium, gdzie zobaczyliśmy karmienie fok. Później mieliśmy czas na kupienie pamiątek, a następnie kontynuowaliśmy zwiedzanie miasta. W drodze powrotnej przewodnik zabrał nas na spacer po molo w Jastarni, do muzeum założonego przez byłego wytwórcę łodzi (który bardzo ciekawie opowiedział nam o życiu Kaszubów podczas wojny) i do lasu, by zobaczyć stare bunkry wojskowe. Po powrocie do Władysławowa pojechaliśmy do Ośrodka Przygotowań Olimpijskich
w Cetniewie. Zobaczyliśmy basen, salę do sztuk walki, dwie siłownie, salę do szermierki, kort tenisowy, ogromną halę sportową, boisko z torami do biegania, do piłki nożnej, hokeja na trawie oraz do rzutu młotem, oszczepem, dyskiem i pchnięcia kulą. Na koniec przeszliśmy aleją polskich gwiazd sportu. Wieczorem po obiadokolacji pojechaliśmy na plażę. Woda była zimna, ale nie zniechęciło to niektórych do spaceru brzegiem morza. Reszta osób znalazła inne zajęcia – podziwianie zachodu słońca, robienie zdjęć i przepychanki na piasku. Gdy wracaliśmy do ośrodka wszyscy byliśmy obsypani piachem.

         Trzeciego dnia wybraliśmy się do Łeby, do Słowińskiego Parku Narodowego. Najpierw płynęliśmy statkiem do przystani niedaleko wydm. Tam obejrzeliśmy wyrzutnie rakiet,
lecz tam zainteresowanie wykazywali tylko chłopcy. Dwukilometrową wędrówkę przez las przerwała nadchodząca burza. Gdy w końcu dotarliśmy na ruchome wydmy, naszym oczom ukazał się piękny widok. Wszędzie dookoła było widać piasek. Niektórzy, zamiast zejść z wydmy, sturlali się z niej. Do przystani wróciliśmy plażą. Wieczorem w ośrodku jedliśmy kiełbaski z grilla i graliśmy w piłkarzyki.

       Ostatniego dnia w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Gniewie, gdzie zwiedziliśmy zamek krzyżacki.

     Do Skierniewic przyjechaliśmy ok. godz. 20.00 Wszyscy byliśmy zmęczeni i niewyspani, ale szczęśliwi z powodu udanej wycieczki.


      Wycieczka na Mazury

  Wraz z opiekunami p. Grażyną Antosik, p. Anną Hycak i p. Bożeną Szafrańską-Janik
w dniach 21-24.05.2013r. wybraliśmy się na wycieczkę na Mazury. My czyli klasy II b i II d.
            Pierwszego dnia zwiedziliśmy Grunwald. Po zwiedzeniu pobojowiska udaliśmy się do ośrodka „Gwarek” w okolicach Giżycka. Po zakwaterowaniu wzięliśmy udział w „Chrzcie żeglarza”.

            Drugiego dnia pojechaliśmy do Gierłoży, gdzie mieściła się słynna kwatera główna Adolfa Hitlera-Wilczy Szaniec. Po spotkaniu z przewodnikiem zwiedziliśmy bunkry i schrony oraz poznaliśmy historie nieudanego zamachu na życie wodza III Rzeszy.

            Trzeciego dnia zwiedzaliśmy Giżycko. Podziwialiśmy most obrotowy. Most ważący ponad 100 ton, który po dziś dzień, za pomocą odpowiednich przełożeń może być obracany ręcznie przez jednego operatora. Zdobyliśmy Wieżę Ciśnień zwaną Wodną Wieżą (1900r.).
Z najwyższej kondygnacji wieży podziwialiśmy panoramę miasta oraz mazurskie krajobrazy.

             Czwartego dnia po wykwaterowaniu odwiedziliśmy Mikołajki - urocze miasteczko położone w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich, nad jeziorami: Tałty i Jeziorem Mikołajskim.

Następnie przejechaliśmy do Kadzidłowa - Parku Dzikich Zwierząt. Tu pod okiem przewodnika zobaczyliśmy z bliska wiele dzikich gatunków zwierząt, które bardzo trudno zobaczyć na wolności.

Z Kadzidłowa udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

 


       Wycieczka  do elektrowni w Bełchatowie

Dnia 15 maja 2013r. klasy II b, II d i III b wraz z opiekunami p. Grażyną Antosik,
p. Beatą Muras, p. Bożeną Szafrańską-Janik i p. Dariuszem Kłosińskim zwiedzały elektrownię
w Bełchatowie. PGE Elektrownia Bełchatów S.A. została uruchomiona w 1981 roku, po odkryciu złóż węgla brunatnego w okolicach Kleszczowa. Ulokowana tuż obok Kopalni Węgla Brunatnego, jest największą w Europie elektrownią opalaną tym rodzajem węgla kopalnego. Moc zainstalowanych w niej bloków energetycznych dochodzi do 4440 MW, stanowiąc tym samym 15% mocy zainstalowanej w polskiej energetyce zawodowej. Elektrownia Bełchatów produkuje najtańszą energię elektryczną w Polsce. Jej roczna produkcja wynosi 27-28 TWh, co odpowiada 20% produkcji krajowej. Ciekawostką jest, że w swojej działalności Elektrownia nie zapomina również o ochronie środowiska, dzięki czemu w 2000 roku została skreślona z polskiej listy osiemdziesięciu najgroźniejszych dla środowiska przedsiębiorstw, z tzw. „Listy 80-ciu”.

W jednym z pomieszczeń nagrywano sceny do filmu „Akademia Pana Kleksa”



       RELIGIE ŚWIATA

         Dnia 20 maja z uczniami klasy Ia, Ib i Ic wybraliśmy się w niezwykle interesującą podróż do Warszawy po arkanach największych religii świata, aby poznać ich kulturę, tradycje i zwyczaje. Wycieczka stała się niezwykłą okazją, by jednego dnia odwiedzić meczet muzułmański, synagogę żydowską, kościół ewangelicko-augsburski oraz cerkiew prawosławną. Dowiedzieliśmy się jak wyznawcy innych religii kultywują swoje tradycje i praktykują wiarę.
Podczas wycieczki rozmawialiśmy z wyznawcami i doświadczaliśmy różnorodności największych religii świata. Towarzyszył nam przewodnik miejski, który opowiadał i zaskakiwał fascynującą historią odwiedzanych i mijanych obiektów w mieście.

Red. K. Lange


Sejm, Senat i ...... "Romeo i Julia"

Pierwsze półrocze 2013 roku rozpoczęliśmy ciekawą wycieczką, której główną inspiracją była lektura „Romeo i Julia” W. Szekspira. Oprócz tego, dzięki wsparciu i pomocy pani poseł Doroty Rutkowskiej nadarzyła się możliwość zwiedzenia gmachu Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Ten atrakcyjny wyjazd klasy 1c i 1a miał miejsce 27 lutego. Już o godzinie 10.00 po dokładnej kontroli przekroczyliśmy próg Sejmu. Tam zasiedliśmy w loży dla publiczności, z której mogliśmy podziwiać ogromną Salę Posiedzeń. Pan przewodnik oprowadził nas po Korytarzu Marszałkowskim oraz Sali Posiedzeń Senatu. Mieliśmy także przyjemność zobaczyć kilku posłów m.in. Zbigniewa Ziobrę, Ryszarda Kalisza i Roberta Biedronia oraz zamienić z nimi kilka uprzejmych słów. Podczas całej przechadzki po  Sejmie towarzyszyła nam pani poseł Rutkowska, dzięki której mogliśmy zajrzeć w  miejsca zazwyczaj dla zwiedzających niedostępne. Za co jej bardzo dziękujemy.
Lekko zmęczeni dotarliśmy do CH Arkadia, w którym posililiśmy się nieco, w tak popularnym „przybytku” jak McDonald czy KFC.
     Kilka minut przed godziną 16.00 pojawiliśmy się w Teatrze Buffo. Tam obejrzeliśmy wspaniały musical „Romeo i Julia” w reżyserii Janusza Józefowicza z muzyką Janusza Stokłosy. Przedstawienie było wersją przeznaczona dla młodzieży, gdzie wykorzystano slang, popisy kaskaderskie czy taniec break dance w strugach deszczu. Spektakl uświadomił nam jak ważna w życiu jest miłość oraz pokazał konflikt pokoleń. Zrozumieliśmy także, że poprzez właściwą formę przekazu można polubić lektury a wizyta w teatrze może być fascynująca.
    Wycieczkę zaliczyliśmy do udanych. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie będziemy mogli uczestniczyć w równie ciekawej wyprawie.

Red.ZuzA


   WYCIECZKA DO TEATRU POWSZECHNEGO W ŁODZI


    30 stycznia 2013r. klasy IIIb i IIIc wraz z wychowawczyniami wybrały się do Teatru Powszechnego w Łodzi na sztukę pt. „Kolacja z głupcem”. Przedstawienie było bardzo wciągające i zabawne. Obsada aktorska rewelacyjna (część odtwórców ról pamiętamy z niezapomnianej sztuki „Szalone nożyczki”). Obejrzenie spektaklu na żywo, w teatrze, dostarcza wiele emocji i wzruszeń, wytwarza się wówczas swoista wspólnota przeżyć między aktorami a widzami. Takie lekcje polskiego zdarzają się rzadko, dlatego zawsze warto w nich uczestniczyć.
    Po uczcie dla ducha tradycyjnie wybraliśmy się do Manufaktury, teraz można było nasycić i żołądki. Wyjazd udał się w 100 procentach.


       NIECODZIENNE LEKCJE JĘZYKA POLSKIEGO I HISTORII

9 listopada 2012r. klasy IIId i IIIc wraz z opiekunami: p. M. Kurzec, p. M. Kaczor i p. E. Bysyngier pojechały na wycieczkę do Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie.

Na początku obejrzeliśmy ekspozycję zatytułowaną „Okupacja”. Zobaczyliśmy m.in. ruiny Zamku Królewskiego, tablicę
z niemiecką nazwą polskiej ulicy i Wielką Ścianę, w której słychać odgłosy i szumy z okupowanej Warszawy. Kolejną ekspozycją była „Godzina „W”. Jej głównym elementem jest zegar wskazujący godz. 17.00 oraz opaski powstańców. Później zobaczyliśmy drukarnię i dowiedzieliśmy się o prasie w państwie podziemnym. Atrakcją muzeum jest replika samolotu Liberator B-24J. Za nim znajduje się sala kinowa. Cały czas można obejrzeć tam materiały filmowe wykonane podczas powstania. Po zejściu do podziemi mieliśmy możliwość przejścia kanałem, który od niedawna jest udostępniony dla zwiedzających. Następnie windą wjechaliśmy na drugie piętro. W windzie słychać pieśń pt. „Hej chłopcy, bagnet na broń”. Na drugim piętrze znajduje się wystawa zatytułowana „Walki w sierpniu”. Tam zobaczyliśmy broń i mundury powstańców oraz archiwalne zdjęcia. Następnie przeszliśmy do namiotu, który zrobił na nas największe wrażenie. Dowiedzieliśmy się tam, że w Powstaniu Warszawskim zginęło około 40 tyś. ludzi – to tyle, co liczy całe nasze miasto W namiocie, na stołach, leżą zabezpieczone protokoły ekshumacyjne poległych. Potem obejrzeliśmy jeszcze kroniki powstańcze, w części nazwanej „Palladium”. Na pierwszym piętrze, pod koniec zwiedzania, obejrzeliśmy zdjęcia i dokumenty z upadku powstania i obozowej Wigilii. Dowiedzieliśmy się również o sytuacji międzynarodowej w 1944r. i polityce w Polsce.

Głównym elementem tej ekspozycji są wysokie, metalowe ściany z poszarpanymi wierzchołkami, symbolizującymi zniszczoną Warszawę. W prawie całym muzeum słychać bicie serca oraz wybuchy bomb. Jest również dużo telewizorów, na których można obejrzeć wywiady z osobami związanymi z powstaniem.

Dzięki tej wycieczce dużo osób powiększyło swoją wiedzę na temat Powstania Warszawskiego i II wojny światowej, ponieważ przewodnicy w prosty i zrozumiały sposób przekazali nam wiedzę na ten temat. Takie niezwykłe lekcje są ciekawsze
i lepiej zachowują się w pamięci.


    Bomb(k)owa wizyta

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, uczniowie klas I A ,I B, II A pod czujnym okiem opiekunów wybrali się do Gniezna. Uczestnicy wycieczki odwiedzili, w pierwszej stolicy Polski, fabrykę szklanych bobmbek chionkowych i  poznali proces powstawania tych efektownych ozdób. Liczna grupa uczniów naszego gimnazjum mogła przejść przez wszystkie pomieszczenia  i zobaczyć pracę ludzi własnoręcznie wykonujących przepiękne ozdoby, które co roku wieszamy na choince. To co zobaczyliśmy w fabryce "pomocników św. Mikołaja" przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Mało kto spodziewał sie tego, co zobaczyliśmy. Produkcja cieszących oko szklanych ozdób nadal odbywa się ręcznie. Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się pracy w dmuchalni szkła, zobaczyliśmy na czym polega srebrzenie bombek, lakierowanie i wreszcie poznaliśmy tajniki dekorowania, by na zakończenie móc kupić wybrane przez siebie ozdoby w firmowym sklepie.  Ponadto każdy uczestnik wycieczki wrócił do domu z bombką z napisem przez siebie zaproponowanym.

Wizyta w Gnieźnie pozwoliła nam poznać proces technologiczny produkcji szklanych ozdób choinkowych. Przed nami kolejne ciekawe, tematyczne wycieczki.

Zapraszamy do fotogalerii z naszej wyprawy.

 


Spotkanie ze sztuką

Fragmenty tekstów B. Brechta, J. W. Goethego, Jana Pawła II, W. Szekspira i F. Petrarki mieliśmy okazję wysłuchać 17 grudnia 2012r. podczas spektaklu „Kolęda” w Teatrze Logos w Łodzi. O godzinie 19.00 usiedliśmy na widowni i przenieśliśmy się w rzeczywistość, którą zaproponował nam reżyser Piotr Krukowski. Podczas przestawienia mogliśmy się przekonać, że podstawowym tworzywem teatru jest aktor, który buduje dla widza umowną rzeczywistość teatralną. Spektakl bez aktora nie jest możliwy. Aktor, Włodzimierz Adamski, zbudował  kreację sceniczną za pomocą ruchu scenicznego, gestu i mimiki. Główny bohater był niewidomy i skoncentrowany na sobie, nie miał dobrych relacji z członkami rodziny. Tytułowa ”kolęda” to odwiedziny księdza, któremu zamierza się zwierzyć nasz bohater. Spektakl skłaniał do refleksji na temat życia w samotności. Poruszał tez współczesne problemy tj. wieczny brak czasu, pogoń za pieniędzmi, samotność ludzi starszych.
Fakt, że aktora od widza dzieliło zaledwie kilka metrów, pozwoliło nam dokładnie przyjrzeć się jego warsztatowi aktorskiemu. Nie bez znaczenia była scenografia, za którą odpowiadał Ryszard Warcholiński i muzyka- w opracowaniu Jana Targowskiego.
Te obserwacje mogliśmy wykorzystać pracując nad szkolnymi jasełkami. Uświadomiły nam, że  przedstawienie teatralne odwołuje się niemal do wszystkich zmysłów człowieka. Łączy obraz (scenografię), ruch (choreografię) z dźwiękiem (oprawą muzyczną). Cieszymy się, że pierwsze spotkanie ze sztuką mamy za sobą, ponieważ ukierunkowało nas na odbiór innych tekstów kultury. Spektakl obejrzeli uczniowie klasy 1c i 1a.

Red. ZuzA  kl.1c
 

 Teatr to ukierunkowane działania aktorów na użytek publiczności, która jest drugim niezbędnym elementem każdego spektaklu. Pełnowartościowy spektakl teatralny to taki, w którym następuje swego rodzaju porozumienie pomiędzy sceną a widownią. Spektakl jest zazwyczaj oparty o tekst dramatu lub scenariusz, który stanowi punkt wyjścia do realizacji. Niekiedy spektakle powstają na zasadzie kreacji zbiorowej.


Niezwykłe widowisko......... miscenium rockowe.     

W styczniu na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi miało prapremierę niezwykłe widowisko, nazwane przez autorów miscenium rockowym. Łajza to widowisko taneczne, którego scenariusz powstał w oparciu o utwory znanego łódzkiego rockowego zespołu Normalsi. Teksty piosenek tworzą opowieść o losach znalezionego na ulicy chłopaka, tworzą jego historię, naznaczoną brutalnością przestępczego świata. Spektakl łączy muzykę Normalsów i utwory Jana Sebastiana Bacha, wykonywane przez hardrockowego skrzypka Michała Jelonka, współczesne style tańca z neoklasycznymi, widowiskowość koncertu
z magią teatru. Obok tancerzy Teatru Muzycznego występują członkowie 

FNF DANCE STUDIO .

W czwartek 11 kwietnia 2013r. też tam byliśmy i podziwialiśmy. My czyli uczniowie klas IIIa z p. Iwoną Mandziej i IIb z p. Bożeną Szafrańską-Janik oraz p. Anną Hycak.

  Było głośno i oryginalnie! Dla kogoś kto lubi muzykę rokową i taniec nowoczesny prawdziwy rarytas, zaś   ten kto tego nie lubi mógł się trochę wynudzić ale o drzemce raczej mowy nie było.

Szkoda, że nie znaliśmy wcześniej utworów „Normalsów”. Ale co się odwlecze……   http://www.youtube.com/watch?v=kjFiqRYjAqo
A więcej o spektaklu + piosenka
: http://www.teatr-muzyczny.lodz.pl/content.aspx?cmsId=1586

                  

   
© ALLROUNDER