Gimnazjum nr 3 dysponuje szeroką gamą zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań. Jedną z propozycji jest koło dziennikarskie.
W czasie tych zajęć uczniowie zdobywają podstawową wiedzę na temat mediów, kinie, teatrze, reklamie oraz o pracy aktora czy dziennikarza. Nabytą wiedzę uzupełniają, odwiedzając kina, teatry, redakcje prasowe (planujemy współpracę z DŁ), radiowe(RSC) i telewizyjne (chcemy odwiedzić TVP 3).
Koło dziennikarskie jest dla uczniów, którzy obok zainteresowań humanistycznych pragną rozwijać swoje pasje twórcze. To zajęcia dla osób kreatywnych, ciekawych świata, odważnych w realizowaniu własnych projektów, zainteresowanych techniką medialną.
Uczestnicy zajęć dziennikarskich realizują swoje pasje, ćwiczą redagując szkolną gazetkę oraz artykuły przeznaczone na internetową stronę szkoły. Ponadto wzbogacają swoje artykuły  relacjami fotograficznymi.

Forma zajęć dodatkowych ma charakter koła przedmiotowego z języka polskiego zajmującego się tematyką regionalną i kształceniem umiejętności prezentacji oraz omawianiem tekstów kultury, a także dyskusji nad filmem, teatrem czy reklamą. Planujemy pracę na kole dziennikarskim  na cały okres gimnazjum.
Chcemy współpracować z mediami  a zajęcia będą obejmowały różnorakie zagadnienia, np.:
•    dziennikarstwo tematyczne – zajęcia dzięki, którym będzie można bliżej poznać tajniki dziennikarstwa na określony temat, np. dziennikarstwo sportowe, społeczne,
•    dziennikarstwo małych form radiowych i telewizyjnych – uczniowie będą mogli sprawdzić się w dziennikarstwie elektronicznym; w ramach tych zajęć będzie możliwość przygotowania np. reportażu radiowego, reklamy, słuchowiska czy filmu dokumentalnego, audycji,
•    dziennikarstwo prasowe – na tych zajęcia zostaną przybliżone zasady pracy dziennikarza prasowego, które pozwolą na poznanie zasad tworzenia i redagowania poszczególnych gatunków wypowiedzi dziennikarskich, ich korygowania, planowania
w zakresie całej gazety, nastawione na pracę praktyczną na materiałach prasowych oraz materiałach przygotowanych w trakcie zajęć przez uczestników; (np. we współpracy z Dziennikiem Łódzkim),
•    etyka dziennikarska - w zakresie przedmiotu znajduje się szeroka tematyka etyki mediów i etyki dziennikarskiej, społecznej odpowiedzialności mediów,
•    prezentacja, autoprezentacja i etykieta w wystąpieniach publicznych - praktyka związana z wystąpieniami publicznymi oraz innymi sytuacjami komunikacyjnymi,
•    dziennikarstwo internetowe z elementami edytorstwa internetowego – na tych zajęciach uczniowie nauczą się zamieszczania swoich artykułów na stronie internetowej naszego gimnazjum,
•    język wypowiedzi dziennikarskiej - zestaw ćwiczeń przypominających
i ugruntowujących wiadomości o poprawnej pisowni na poziomie od interpunkcyjnego
i ortograficznego po stylistyczny; intensywne praktyczne zadania dotyczące słowotwórstwa, poprawności leksykalnej, cech charakterystycznych funkcjonalnych stylów współczesnej polszczyzny.

opr. E. Łopatka


 KOŁO DZIENNIKARSKIE

            Dziennikarstwo? Dla niektórych osób brzmi to dość nudnie. Kojarzy im się głównie z wiadomościami i czarno-białymi gazetami. Ależ to nieprawda! Zresztą przekonacie się sami, bo uchylę Wam rąbka tajemnicy. Powiem, co dzieje się na zajęciach kółka dziennikarskiego ; ).

            Spotykamy się raz w tygodniu. Wtedy omawiamy, kto ma o czym napisać. Wszyscy rzucamy jakieś propozycje. Później wspólnie wybieramy te tematy, które mogą Was najbardziej zaciekawić. Każdy z ekipy pisze teksty z tej dziedziny, którą lubi i, w której czuje się najlepiej.

Oczywiście nie zajmujemy się tym bez jakiegokolwiek pojęcia o dziennikarstwie. Na etapie początkowym trochę o tym fascynującym zajęciu opowiedziała nam nasza kochana polonistka – Pani Marzena Kaczor. W tamtym roku mieliśmy bardzo ciekawe spotkanie z redaktorką i prezenterem radia RSC, którzy opowiedzieli nam o swojej pracy. Jednak to nam nie wystarczyło. Chcieliśmy zgłębić tajniki dziennikarstwa, więc pani sprawiła nam wielką niespodziankę. Zabrała nas do siedziby Radia RSC. Tam mieliśmy okazję poznać pracę redakcji i radiowych dziennikarzy. O tym wypadzie możecie przeczytać w grudniowym numerze gazetki. Pani Marzena Kaczor i wizyta w radiu rozbudziły w nas ciekawość. Jeszcze planujemy odwiedzić gazetę i telewizję. Pani nam to obiecała ;) Ale teraz powróćmy do naszego kółka.

Kiedy napiszemy już teksty, wraz z Panią analizujemy je i poprawiamy błędy. Często jest przy tym dużo śmiechu :D . Gdy tekst jest gotowy, zanosimy je do pani E. Bysyngier, która uczy nas, jak składa się gazetkę. To też jest fascynujące zajęcie. Stajemy się nie tylko autorami tekstów, ale również redaktorami i wydawcami kolejnych numerów gimnazjalnego „Czytadełka”.

Nie myślcie sobie, że takie ciągłe pisanie artykułów jest nudne! Każdy nowy tekst jest dla nas wyzwaniem. Zanim cokolwiek napiszemy, musimy się odpowiednio przygotować, zebrać materiały, często porozmawiać z kimś lub przeprowadzić wywiad. Dzięki temu mamy możliwość poznać kogoś nowego, rozwinąć swoja pasję i spełnić marzenia.

Jeśli Ty także chcesz spróbować swoich sił w dziennikarstwie, zapraszamy! Spotykamy się w każdą środę o godz. 15.30 w sali nr 6.

opr. M. Kaczor


 POZNAJEMY GAZETĘ OD WEWNĄTRZ z wizytą w ITS

                Po wycieczce radiowej przyszedł czas na poznanie pracy dziennikarzy prasowych.  31 grudnia 2012 roku wraz z naszym kółkiem dziennikarskim wybraliśmy się do jednej ze skierniewickich redakcji  - Informatora Tygodniowego Skierniewic , zwanego potocznie ITS - em. Istnieje on już od 18 lat, a założony został przez Adama Smyczka. Pierwszy numer ukazał się 24 maja 1995 roku. Wtedy była to jedyna gazeta skierniewicka mówiąca o sprawach miasta i jego mieszkańców. Początki pracy ITS -u nie były łatwe. Brakowała komputerów, aparatów, telefonów, dostępu do Internetu. Dziennikarze musieli mieć oczy i uszy szeroko otwarte, by nie przegapić wydarzenia, które mogło okazać się wspaniałym materiałem na artykuł. Przełomem był rok 1998, w którym wzbogacono wyposażenie redakcji. Pojawiły się komputery i aparaty kliszowe, co znacznie ułatwiło pracę. Tradycją zespołu redakcyjnego była coroczna wizyta u introligatora ? osoby oprawiającej książki, w celu obłożenia w okładki wszystkich numerów gazety  wydanych w danym roku. Teraz tradycja się zmieniła. Wszystkie numery wydrukowane jednego roku trafiają do wielkiego segregatora. Dzięki temu pracownicy redakcji mogą wspominać jak zmieniał się ITS na przestrzeni lat.

                Ale nie tylko czasopismo się zmieniło. Dziennikarze i czytelnicy również. Kiedyś z chęcią przyjmowali wiadomości o sobie, teraz coraz mniej ich to interesuje. Dla ludzi im więcej w gazecie plotek i szczegółów z życia prywatnego znanych osobistości, tym lepiej ? Jednak gazeta lokalna, którą jest ITS ich nie zawiera? - mówi Edyta Cieślak, redaktor naczelny Informatora Tygodniowego Skierniewic.

                Podczas wizyty w redakcji rozważaliśmy, jaki powinien być dziennikarz pracujący w gazecie lokalnej. Wspólnie doszliśmy do wniosku, ze ktoś pełniący tak odpowiedzialną społecznie funkcję powinien być czujny, w pewnym stopniu także wścibski. Musi umieć słuchać i zaskakiwać rozmówcę. Dziennikarz, który chce napisać dobry artykuł musi przestrzegać dwóch podstawowych zasad:

1.       Umieć odpowiedzieć na pytania kto? co? kiedy? dlaczego? po co?

2.       Nie poprzestawać na relacjach jednej osoby i zawsze sprawdzać prawdziwość informacji.

Podczas rozmowy dziennikarz nie powinien zbyt często używać dyktafonu, gdyś stresuje to rozmówcę. Prawdziwy dziennikarz trzyma się tzw. etyki dziennikarskiej. Szanuje uczucia innych ludzi. Wie, czego nie powinien pisać, by nie zranić drugiego człowieka.

                Dziennikarstwo wydaje się być bardzo fascynującym zawodem, jednak czas pracy jest nienormowany. Dziennikarz zawsze ma przy sobie notatnik, długopis i aparat fotograficzny, ponieważ w każdej chwili może wydarzyć się coś godnego uwagli.

                A co wy na to? Chcielibyście pracować w tym zawodzie?


W RADIU RSC

            8 listopada 2012r. członkowie koła dziennikarskiego prowadzonego przez panią Marzenę Kaczor odwiedzili nasze skierniewickie Radio RSC. Oprowadzeni po całym budynku przez przemiłą i bardzo nam życzliwą panią Dominikę Dawidowicz poznaliśmy pracę radia, dowiedzieliśmy się, jak ono funkcjonuje. Pracownicy opowiedzieli nam, czym się zajmują i jakie są ich obowiązki. Żaden z nich nie żałował podjęcia pracy w tym zawodzie, widać było, że jest to ich pasja i nie nudzą się, wykonując swoje obowiązki. Poza tym tworzą świetny zgrany zespół. Są życzliwi, otwarci, przyjaźni, a przede wszystkim pełni humoru – no, ale taki musi być dobry dziennikarz! Najbardziej się nam podobały opowieści o wpadkach radiowych. Redaktorzy i prezenterzy opowiadali o nich z humorem i dystansem do siebie.

Wyjaśnili, że stres, który jest nieodłącznym elementem tej pracy, najlepiej rozładować śmiechem, co oni czynią często. Rozbudzili naszą ciekawość, wielu z nas spodobała się ta praca. Klaudia dopytywała nawet, jaką drogę edukacji trzeba przejść,żeby pracować w radiu. Kto wie… Może w przyszłości ktoś z nas zostanie dziennikarzem radiowym? Więcej o naszej wizycie w radiu RSC będzie można przeczytać w grudniowym numerze szkolnej gazetki☻


  Wizyta w Radiu Victoria

Dnia 26 października członkowie koła dziennikarskiego z klasy 1 c wraz z opiekunem, wybrali się do siedziby Radia Victoria przy ul. Sienkiewicza 24.  Celem tej wizyty było przybliżenie pracy „radiowców”.
Na miejscu zostaliśmy mile przywitani przez pracowników radia, którzy przybliżyli nam jego historię oraz specyfikę pracy. Następnie obejrzeliśmy studio nagrań, gdzie mogliśmy pod okiem redaktora Przemka Rybickiego spróbować własnych sił za konsolą. Niektórzy okazali się ukrytymi talentami w tej dziedzinie. Miłym zaskoczeniem dla nas okazała się możliwość przeprowadzenia rozmowy, nagrania jej i „obrobienia” w specjalnym programie codedit. Niezwykłym doświadczeniem było odsłuchanie gotowego materiału, który wcześniej sami poddaliśmy obróbce.
Wizyta przebiegła w miłej atmosferze a na pamiątkę spotkania otrzymaliśmy pamiątkowe gadżety. Należy dodać, że radia możemy posłuchać na falach 96,7 FM, lub na Facebook`u.

Red. ZuzA 1c



 

 


   
© ALLROUNDER